<  />

Trať mládeže – Železničné dielo
postavené srdcom

Medzi rokmi 1948 a 1949 vyrástla v srdci Slovenska unikátna železničná trať, ktorá nebola len technickým projektom – bola symbolom mladosti a solidarity. Trať mládeže, spájajúca Banskú Štiavnicu s Hronskou Dúbravou, vznikla rukami desiatok tisíc mladých brigádnikov z celého sveta. Vďaka ich odhodlaniu sa za necelé dva roky podarilo vybudovať trať cez náročný terén, vrátane tunelov, viaduktov a násypov. Dodnes je táto stavba pripomienkou toho, čo dokáže spoločná vôľa, a jej odkaz žije ďalej – nielen v spomienkach, ale aj v bežeckých podujatiach, ktoré nesú jej meno.

Brigádnici pri výstavbe trate mládeže v roku 1949
Brigádnici pri výstavbe trate mládeže, rok 1949.

Beh Trate mládeže – tradícia, ktorá spája generácie

Beh Trate mládeže nie je len športovým podujatím – je to živá pripomienka historickej stavby, ktorá vznikla rukami mladých brigádnikov z celého sveta. Myšlienka zorganizovať bežecký závod vznikla práve ako snaha uctiť si pamiatku tých, ktorí túto trať budovali, a zároveň preniesť ich duch odhodlania do súčasnosti.

Prvé ročníky bežeckého podujatia sa uskutočnili už počas 80. rokov. Tradícia pokračovala v podobe dvoch súťaží:

  • Cestný beh Trate mládeže (CBTM) – určený dospelým, pretekajúcim po trasách symbolicky spojených s pôvodnou traťou
  • Malý beh Trate mládeže (MBTM) – pre deti a mládež, ktorý podporuje športového ducha už od útleho veku

Po niekoľkých rokoch prerušenia sa organizátorom podarilo v roku 2013 obnoviť Malý beh Trate mládeže (29. ročník) a o rok neskôr aj Cestný beh (28. ročník). Dnes sa tieto preteky konajú každoročne a každým rokom sa tešia rastúcemu záujmu bežcov, škôl i širokej verejnosti.

Beh sa stal symbolom prepojenia minulosti so súčasnosťou – od brigádnikov s lopatami po dnešných športovcov s číslom na hrudi. Na trati nejde len o čas a výsledky, ale o odkaz jednoty, spolupráce a vytrvalosti, ktorý sa dedí z generácie na generáciu.

Galéria

CBTM 80-te roky štart na ceste  do BŠ presun pozície štartu z titulu realizácie dialničného mostu

CBTM 80-te roky štart na ceste do BŠ presun pozície štartu z titulu realizácie dialničného mostu

CBTM I ročník 1981 po štarte prvého ročníka 167 pretekárov Hronská Breznica

CBTM I ročník 1981 po štarte prvého ročníka 167 pretekárov Hronská Breznica

CBTM I ročník 1981 pred štartom prvého ročníka 167 pretekárov Hronská Breznica 1

CBTM I ročník 1981 pred štartom prvého ročníka 167 pretekárov Hronská Breznica 1

CBTM I. ročník 1981 pred štartom prvého ročníka  167 pretekárov Hronská Breznica

CBTM I. ročník 1981 pred štartom prvého ročníka 167 pretekárov Hronská Breznica

CBTM I. ročník 1981bežci na trati za železničným mostom

CBTM I. ročník 1981bežci na trati za železničným mostom

CBTM II. ročník 1982 dobeh na starom ihrisku Katorl Petöcz - Inter Bratislava

CBTM II. ročník 1982 dobeh na starom ihrisku Katorl Petöcz - Inter Bratislava

CBTM II. ročník 1982 pred štartom druhého ročníka

CBTM II. ročník 1982 pred štartom druhého ročníka

CBTM III ročník 1983 na trati v daždi

CBTM III ročník 1983 na trati v daždi

CBTM III. ročník 1983  bežci na trati v daždi 2

CBTM III. ročník 1983 bežci na trati v daždi 2

CBTM V. ročník 1985  pretekári pod železničným mostom

CBTM V. ročník 1985 pretekári pod železničným mostom

CBTM V. ročník 1985 bežci na trati za Kozelníkom

CBTM V. ročník 1985 bežci na trati za Kozelníkom

CBTM V. ročník 1985 dobeh na starom ihrisku Bohuslav Melicherčík 3 miesto v hlavnej kategórii

CBTM V. ročník 1985 dobeh na starom ihrisku Bohuslav Melicherčík 3 miesto v hlavnej kategórii

CBTM V. ročník 1985 dobeh na starom ihrisku Damir Cernic (juhoslávia) - celkový víťaz

CBTM V. ročník 1985 dobeh na starom ihrisku Damir Cernic (juhoslávia) - celkový víťaz

CBTM V. ročník 1985 dobeh na starom ihrisku Jozef Tabajdy Maďarsko -  víťaz veteránov

CBTM V. ročník 1985 dobeh na starom ihrisku Jozef Tabajdy Maďarsko - víťaz veteránov

CBTM V. ročník 1985 na trati Bohuslav Melicherčík občerstkvovačka pri Dinaske  Juraj Chrenko

CBTM V. ročník 1985 na trati Bohuslav Melicherčík občerstkvovačka pri Dinaske Juraj Chrenko

CBTM V. ročník 1985 na trati za železničným mostom

CBTM V. ročník 1985 na trati za železničným mostom

CBTM V. ročník 1985 na trati

CBTM V. ročník 1985 na trati

CBTM V. ročník 1985 odovzdávane cien hlavnej kategórie pri Plete

CBTM V. ročník 1985 odovzdávane cien hlavnej kategórie pri Plete

CBTM V. ročník 1985 po štarte  ďialničnom moste 262 pretekárov z Hronskej  Breznice

CBTM V. ročník 1985 po štarte ďialničnom moste 262 pretekárov z Hronskej Breznice

CBTM V. ročník 1985 príprava pred štartom v Hronskej Breznici

CBTM V. ročník 1985 príprava pred štartom v Hronskej Breznici

CBTM V. ročník 1985 v cieli momentka

CBTM V. ročník 1985 v cieli momentka

CBTM V. ročník 1985 štart na ďialničnom moste 262 pretekárov z Hronskej  Breznice

CBTM V. ročník 1985 štart na ďialničnom moste 262 pretekárov z Hronskej Breznice

CBTM V. ročník 1985na trati za železničným mostom 262 pretekárov na trati za želežničným

CBTM V. ročník 1985na trati za železničným mostom 262 pretekárov na trati za želežničným

Podmienky výstavby a každodenný život brigádnikov

Beh Trate mládeže nie je len športovým podujatím – je to živá pripomienka historickej stavby, ktorá vznikla rukami mladých brigádnikov z celého sveta. Myšlienka zorganizovať bežecký závod vznikla práve ako snaha uctiť si pamiatku tých, ktorí túto trať budovali, a zároveň preniesť ich duch odhodlania do súčasnosti.

Historický kontext

Po druhej svetovej vojne bolo potrebné zlepšiť železničné spojenie v strednom Slovensku. Výstavba Trate mládeže bola súčasťou industrializačného úsilia mladého Československa a zároveň symbolom budovania socializmu – spájajúc technické riešenia s ideológiou kolektívnej práce mladých ľudí.

Medzinárodná spolupráca

Na výstavbe sa podieľalo viac než 47 000 mladých ľudí z desiatok krajín sveta – vrátane Indie, Alžírska, Kanady, USA a viacerých európskych štátov. Ich účasť bola symbolom solidarity a nového povojnového poriadku, kde sa mladí ľudia podieľali na budovaní lepšej spoločnosti.

Technické údaje a výzvy

  • Dĺžka trate: približne 22 km
  • Počet brigádnikov: 47 162
  • Premiestnenej zeminy: 628 800 m3
  • Betónu a muriva: 43 990 m3
  • Razenie tunela: 1 194 metrov
  • Počet viaduktov a mostov: 4 hlavné objekty

Podmienky výstavby a každodenný život brigádnikov

Výstavba Trate mládeže prebiehala v náročných prírodných a technických podmienkach. Brigádnici pracovali prevažne ručne – s krompáčmi, lopatami a fúrikmi, bez ťažkej mechanizácie. Terén bol členitý, skalnatý a práce často prebiehali za každého počasia.

Denný režim brigád pozostával z ranného nástupu, práce na úsekoch, a večerného programu. Mnohí žili v jednoduchých drevených barakoch alebo stanoch. Stravu zabezpečovali polné kuchyne. Popri práci však prebiehal aj spoločenský život – konali sa športové súťaže, večerné kultúrne podujatia a premietania filmov.

Na stavbe sa po prvý raz v ČSR použilo strojové kladenie železničného zvršku, čo bolo v tom čase technologickou novinkou.